pengalaman KPP2 :)

Assalamualaium kawan kawan.
Peace be upon into you :)

heyya, today i want to you about my experience.
experience drove a MANUAL car.
*repeat* MANUAL car okay.

here, i want confess that, drives a manual car really tiring.
fuhh, sakit kaki tgan tengkuk bahu semua.

semalam (8/2/15) fr the pestaim aku bawak kete manual
fuhh, debar siot

aku mula lambat sikit
dlm pukul 1:15 gitu sepatutnya pukul 1
rupanya cikgu aku ada ajar budak ke apetah

eh, lupa nk gtau
aku amek lesen ni dekat AKADEMI MEMANDU MEGA
jln keluli pasir gudang

mula2 cikgu aku mcm biasalah ajar RPK tu semua

ala nnti korang belaja jugak

ak just nk ckap pasal enjin dpan je

make sure kau tahu dan CAKAP


  • minyak enjin
  • dipstick
  • minyak gear
  • air pengelap cermin
  • air limpahan
  • air radiator (jgan sentuh bila panas)
  • bateri (ha, yang ni kena terang, bateri ni ada dua jenis, bateri basah dgan bateri kering, kereta aku tu, bateri kering.kalau bateri basah, ada penutup)
  • hos
  • tali sawat


okay done RPK.

sekarang RSM pulak
senang je RSM ni.

okay dah semua tu. cikgu aku ajar drive dpn blkg main kalc brek je.

oh ha masa practice semua tu, tetiba cikgu aku panggil sorang brader ni

oh rupanya cikgu aku lapar, dia kata nk makan jap
dia suruh brader ni tlg ajarkan

ha, brader tu masuk je, dia kata 'ha, boleh? baca selawat baca bismillah jalan'

lepastu, brader tu suruh keliling litar.

okay, brader tu baik
dia ajak lh berbual.

brader : awak duk mana?
aku : saya duk tmn pasir putih je
brader : oh sini je. nk balik rumah tak (nada gurau)
aku : *sengih* abg keje sini ke?
brader : eh dahtu?
aku : hehe takdelah. tanya je.

*diam seketika*

aku : yeke abg keje sini?
brader : lah? *pelik*
aku : hee, abg duduk mana?
brader : bandar baru uda
aku : lah jauhnya
brader : jauh kan? abg mls nk pndah sini. mahal
aku : abg umur brape?
brader : cuba teka?
aku : em, 20 lebih lah
brader : lebih tu brape?
aku : 26?
brader : muda tu.
aku : 30 *nada gurau*
brader : ha betul lh 30
aku : eh ye ke?
brader : yelah, nape? tk pcye? muka sye nmpk muda kot
aku : *buat muka* hehe

aku : abg nme sapa?
brader : saiful
aku : oh okay

and then cikgu aku dtg
pastu brader tu ckp 'ha tu abg najib, kenyang dh perut dia'
aku gelak jelah

and then end of conversation

pastu aku belajar lh dgn abg najib ni
dia ajar aku PARKING.
dia kata mcm ni


  1. masuk-masuk tu pastikan bahu kau sebaris dgn anak panah
  2. and then reverse tu, pastikan cermin belakang kiri selari dgn tiang pertama
  3. pusing kiri habis and reverse smpai tyr blakang kena line
  4. pusing kanan habis, tgok cermin pndg blkang
  5. stop kalau dh smpai dpan tiang
  6. free gear, tarik hand break, tgok luar
  7. hon, angkat tgan
  8. betulkan tayar
  9. pusing kanan habis
  10. masuk gear 1, turun handbreak, lepas klac pelan2
  11. pastikan cermin sisi selari dgn tiang pertama tadi
  12. pusing kiri 3 kali stgah
  13. okay, keluar dan berhenti.
  14. berjaya!

itu kalau parking
cikgu aku kata aku parking cantik, takdelah terjojol ke apa.
ALHAMDULILLAH :')

pastu cikgu suruh repeat skali lagi
baru pergi dkat 3 PENJURU

OKAY YANG TU SAMBUNG ESOK
KBAI KORANG
ASSALAMUALAIKUM :)

Popular Posts